Ciekawostki
Nie każda promocja jest korzystna. Na co uważać w Black Friday?

Z doktorem Mariuszem Woźniakowskim z Katedry Marketingu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego rozmawiamy o tym, jak kupować w Black Friday i nie dać się oszukać.

- Zapoczątkowane w Stanach Zjednoczonych dni, takie jak Black Friday i Cyber Monday, przyjęły się także w Polsce. 29 listopada i 2 grudnia sklepy stacjonarne i internetowe będą przeżywać prawdziwe oblężenie. Wiele z nich oferuje w te dni promocje, obniżki cen, by zachęcić rzesze klientów. Czy Polacy chętnie korzystają z takich ofert?
- Większość sieci handlowych korzysta z szumu medialnego wokół Black Friday oraz faktu, że o specjalnych wyprzedażach z okazji czarnego piątku, według różnych badań słyszało od 50 do nawet 90 proc. Polaków. Wielu czeka na ten dzień, by zrobić zakupy. Sprzedawcy jeszcze przed czarnym piątkiem organizują wcześniejsze akcje promocyjne pod hasłem: „black week”, „black friday w każdy weekend miesiąca”, „wyprzedzamy black friday”. Często zaczynają się one już 2 listopada i są dobrą okazją do zrobienia świątecznych zakupów odpowiednio wcześnie. Coraz częściej sklepy łączą Black Friday z Cyber Monday, dniem, który odnosi się głównie do handlu internetowego. Dzieje się tak dlatego, że sieci handlowe rozwijają koncepcję omnichannel, a więc przenikania się różnych form sprzedaży (np. tradycyjnych – sklepy stacjonarne i wirtualnych – sklepy internetowe, aplikacje umożliwiające zakupy). Dzięki temu można zachęcać kupujących do korzystania z różnych form zakupów, np. oferując klientowi robiącemu zakupy w galerii handlowej w czarny piątek dodatkowy kod rabatowy, który może wykorzystać w kolejny poniedziałek tylko w sklepie internetowym.

- Czy dzięki Black Friday możemy zaoszczędzić?
- Z pewnością w Black Friday możemy trafić na prawdziwe okazje. Starajmy się nie kupować pod wpływem impulsu. Hasła typu „minus 90%” na ogół dotyczą jedynie wybranego asortymentu, a tym wybranym jest najczęściej jakiś jeden produkt od kilku sezonów zalegający na półkach magazynowych. Warto być czujnym. Na szczęście w telefonie można zweryfikować każdą ofertę promocyjną. Najlepiej zatem przed zakupem sprawdzić ceny i porównać je, by uniknąć późniejszych rozczarowań. Jeśli po zakupie okaże się, że towar wcale nie był promocją, zawsze możemy go zwrócić, sprawdzając uprzednio zasady dokonywania zwrotów w danym sklepie.

- Zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy, którzy przed Black Friday windują ceny, by potem je obniżyć i w efekcie sprzedają towar za tę samą cenę, która była przed promocją. Jak nie dać się oszukać?
- Manipulacje ceną to niestety dość powszechna praktyka. Jeśli chcemy kupić jakiś produkt (szczególnie droższy) i przymierzamy się do jego zakupu od dłuższego czasu, można zanotować wcześniejsze ceny, żeby sprawdzić czy promocja rzeczywiście nią jest. Jeśli produkt jest dostępny w wielu sklepach, po prostu porównajmy ceny wchodząc do różnych sklepów (stacjonarnych i internetowych) albo skorzystajmy z popularnych porównywarek cenowych. Sprawdzajmy też warunki promocji. Może się zdarzyć, że rabat przysługuje od jakiegoś pułapu cenowego albo są liczne wyłączenia z oferty promocyjnej. Zwracam też uwagę na inne nielegalne praktyki w czasie dużych wyprzedaży. Pamiętajmy również, że jeśli towar na półce oznaczony jest ceną niższą niż ta, którą słyszymy przy kasie, mamy prawo domagać się sprzedania produktu po cenie dla nas korzystniejszej. Skrajnym przypadkiem nieuczciwych sprzedawców może być podszywanie się pod znany sklep internetowy i sprowokowanie dokonania płatności przez konsumenta za towar, którego oczywiście nigdy nie otrzymamy. Zdarza się też, że sprzedawca informuje, iż dany produkt w promocyjnej cenie jest dostępny tylko w określonym czasie, np. w czarny piątek, podczas gdy jest to niezgodne z prawdą. Celem takiego działania jest nakłonienie klienta do podjęcia natychmiastowej decyzji o zakupie. Tym samym jesteśmy pozbawieni niejako możliwości dokonania świadomego wyboru.

- Czy możemy zwrócić towar zakupiony podczas Black Friday?
- Zasady zwrotów są takie same, jak w czasie codziennych zakupów. Zdarzają się odstępstwa od tzw. dobrych praktyk, np. kiedy sklep internetowy chcąc zachęcić klientów do zakupów oferuje standardowo 30 lub więcej dni na zwrot (ustawowo mamy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni), ale w czasie wyprzedaży czy promocji z okazji czarnego piątku ogranicza ten czas do ustawowego.

Rozmawiała /aus/

Poznaj swoje prawa
Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypominają jakie prawa mają konsumenci oraz do czego zobowiązani są sprzedawcy. Sprawdźcie przed zakupami!

Zakupy stacjonarne:
- Czy mogę reklamować towar?
Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.
- Czego mogę żądać przy reklamacji?
Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej mieć dowód zakupu.
- Czy mogę zwrócić produkt?
Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
- A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?
Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla ciebie cenie.

Zakupy przez internet:
- Czy muszę sprawdzić przesyłkę przy kurierze?
Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.
- Towar został uszkodzony w czasie przesyłki, kto ponosi za to odpowiedzialność?
Jeżeli kurier został wybrany przez sprzedawcę, odpowiedzialność ponosi sklep internetowy.
- W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?
W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jeżeli się wydłuża możesz odstąpić od umowy.
- Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?
Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.
- Jak najbezpieczniej zapłacić?
Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.

Poszkole.pl na Facebooku! Dołącz teraz i bądź z nami na bieżąco!