Rozrywka
Jesień 2019 w teatrze. Co warto zobaczyć?

Musicale przepełnione tańcem i śpiewem, lektury przedstawione w niebanalny sposób, znane bajki oraz przede wszystkim dobra zabawa, wspaniali aktorzy, niezapomniane wrażenia – wybraliśmy dla Was spektakle z polskich teatrów, które cieszą się ogromną popularnością.

Teatr Rampa/Warszawa

„Twist and Shout” z przebojami The Beatles
18-20 października
Ponadczasowe przeboje The Beatles w nowych aranżacjach Jana Stokłosy. Kanwą spektaklu są perypetie projektanta mody, który powrócił do Polski, by stworzyć unikatową kolekcję. W kamienicy, w której zamieszkał, podejrzane działania lokatorów skupiają się wokół sympatycznego weterana - Sierżanta Peppera. Wkrótce projektant odkrywa prawdziwe intencje sąsiadów, a przy okazji odnajduje swoją miłość.

„Rapsodia z demonem” z przebojami Queen 
9, 10, 15, 16, 17 listopada
To widowisko stworzone do ponad dwudziestu przebojów legendarnej grupy Queen. Zainscenizowane z kluczową rolą światła i dźwięku, z muzyką graną na żywo przez najlepszych muzyków sesyjnych. Przeboje śpiewane m.in. przez Kubę Molędę - wokalistę i aktora musicalowego oraz Jakuba Wociala występującego na wielu scenach Europy wywołują wrzawę i aplauz widowni. Od premiery każda „Rapsodia...” kończy się owacjami na stojąco, wspólnym śpiewaniem hitów Queen i długimi bisami.

Teatr Lalka/Warszawa

„Nazywam się Wojna”
13 października
Magazyn wojennych rekonstrukcji − wspomnień tych, którzy ocaleli i chcą o wojnie mówić − zbiór dziecięcych historii. To pozornie zwykle historie i równie zwykłe dzieciaki, które wciąż się bawią, często się śmieją, marzą. Tylko pozornie − to dzieci wojny, jej wnuki i prawnuki. Dzieci, którym nozdrza wypełnia zapach prochu strzelniczego, a w uszach dźwięczą odgłosy wysadzanych w powietrze domów. Spotkamy m.in. Włodka, małego powstańca warszawskiego, Ursulkę, Niemkę, której tato zginął podczas I wojny światowej czy Nabu, która uciekła z płonącej wioski. Łączy ich ciągły lęk o własne jutro i wola walki o przetrwanie. Czy tak być powinno? Czy muszą padać ofiarą rozgrywek dorosłych? Młodzi adepci sztuki lalkarskiej starają się znaleźć odpowiedzi na te pytania, oddając w ręce niepozornej staruszki zadanie zmierzenia się z gorzką historią.

Teatr Muzyczny Roma/Warszawa

„Księga dżungli”
13 października; 9, 10 listopada
To historia chłopca zwanego „Żabą”, który trafia do dzikiej i bezwzględnej, ale kierującej się swoim odwiecznym prawem zwierzęcej społeczności. Uwspółcześniona adaptacja powieści potraktowana została jako wspaniała okazja do zmierzenia się z trudnościami i możliwościami jakie stwarza zderzenie się dziecięcego świata ze światem tak zwanych: „dorosłych”. Muzyczna opowieść, poprzez multimedialną oprawę i wesołą zabawę z publicznością porusza odwieczny problem stereotypów, uczula na zagrożenia i uczy akceptacji dla odmienności. Że choć nikt nie jest doskonały, to wszyscy jesteśmy wartościowi. I że nie możemy być obojętni, gdy zaczyna się dziać coś, co jest niedobre, niesprawiedliwe czy krzywdzące. Powodem odtrącenia przez stado może być cokolwiek: bo ktoś powoli biega, bo jest już za stary, ma inny odcień skóry, pochodzenie. Czy rodzicielska miłość i prawdziwa przyjaźń mogą dać wystarczającą siłę, aby odbudować nadwątlone poczucie własnej wartości?

„Alicja w Krainie Czarów”
30-31 października; 30 listopada
Ten spektakl muzyczny to niezwykła podróż do Krainy Czarów. Świat widziany oczami Alicji zachwyci nie tylko najmłodszych widzów, ale również tych, którzy już zdążyli dorosnąć. Podążając za Alicją, możemy, choć na chwilę, uciec od otaczającej nas rzeczywistości i przeżyć niezapomniane chwile wspólnej zabawy, często zupełnie abstrakcyjnej.

„Przypadki Robinsona Crusoe”
26-28 listopada
Jest to spektakl oparty na motywach klasycznej powieści autorstwa Daniela Defoe. Podstawą fabuły jest wciągająca opowieść o młodzieńcu, który, mimo protestów najbliższych, opuszcza dom rodzinny i po wielu burzliwych przygodach trafia na bezludną wyspę, gdzie spędza 28 lat. Przedstawienie mówi o dojrzewaniu, dorastaniu do odpowiedzialności i zmaganiu się z własnymi słabościami. Jakie były losy Robinsona i Piętaszka nim znaleźli się na bezludnej wyspie? Czy Robinson powinien był podejmować próbę ucywilizowania Piętaszka? Czy coś jest słuszne tylko dlatego, że do tego przywykliśmy?

„Aida”
30- 31 października, cały listopad
Miejscem akcji jest starożytny Egipt, a fabuła opowiada o zakazanej miłości Aidy, nubijskiej księżniczki wziętej do niewoli przez Egipcjan i Radamesa, kapitana egipskiej armii zaręczonego z Amneris, córką faraona. Libretto jest oparte na operze Giuseppe Verdiego pod tym samym tytułem.

Teatr Gdynia Główna/Gdynia

„Bajka o bajce. Szczęśliwy koniec”
12-13, 20 października; 10 listopada
To trzecia i ostatnia część historii opowiadającej burzliwe losy księcia Pipo i księżniczki Popi. W spektaklu śledzimy ich podróż po Krainie Do Której Nikt Nigdy Nie Chodzi i wizytę w Bibliotece prowadzonej przez Białego Szczura, gdzie bohaterowie spróbują przeczytać Księgę Swojego Życia. Czy lektura tej Księgi rzeczywiście da im wskazówki i mądrość niezbędną do kontynuacji swoich poszukiwań? Bo dotarcie do swoich ukochanych, których widziało się jedynie we śnie wydaje się zadaniem niemal niemożliwym. Wyzwania, z którymi będą musieli się zmierzyć Pipo i Popi pokażą dojrzewanie tych postaci i podkreślą konieczność podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Ich historia opowie także o wytrwałości, niezbędnej do osiągania celów.

„Dzielny kapitan Ahab”
27 października
Inspirowany Moby Dickiem Hermana Melville’a. Porywająca opowieść przeniesie widzów na pokład statku. Młody chłopiec imieniem Izmael zaciąga się na statek wielorybniczy dowodzony przez kapitana Ahaba. Nie wie jeszcze, że po wejściu na pokład rozpocznie się największa przygoda jego życia. W trakcie wojaży zakosztuje trudnego marynarskiego życia na statku, zmierzy się ze swoimi słabościami i lękami, kształtując w ten sposób swój charakter. Ahab, wraz załogą, poluje na białego, niedoścignionego wieloryba imieniem Moby Dick. Bestia zatopiła już wiele statków i obgryzła niejedną kończynę. Dlaczego więc Ahab ściga wielkiego kaszalota? Czy z nowym członkiem załogi uda się pochwycić Lewiatana? Zaczyna się przygoda na otwartym morzu! W spektaklu ważną rolę odegra sztuka imitacji dźwięków. Narracja akustyczna spektaklu zostanie wykreowana na żywo przy użyciu wymyślnych maszyn, nietypowych instrumentów i rekwizytów.

„Próby Józefa K.”
19 października; 9 listopada; 14 grudnia
Według słynnego socjologa i psychoanalityka Ericha Fromma Józef K., główny bohater „Procesu” Franza Kafki, jest człowiekiem, który nie umie wziąć odpowiedzialności za własną egzystencję. Nie stać go na poświęcenie się żadnej idei. Prowadzi nudne, monotonne życie, pozbawione wartości. Jest w zasadzie człowiekiem zbędnym, nieprzydatnym ani społeczeństwu, ani nawet żadnej jednostce. Tytułowy proces jest więc ostatnim momentem, w którym K. może odmienić swoje życie. Jednak zamiast tego staje się jeszcze bardziej egocentryczny, interesowny, niesamodzielny i powierzchowny. Czy sytuacja aresztowania wywoła w nim jakąkolwiek refleksję na temat jego płaskiej i „letniej” egzystencji? Czy Józef K. odnajdzie odpowiedzi na pytania: Kto go oskarża? Jaka władza prowadzi postępowanie? Wobec jakiego prawa jest winien? Czy pozna szczęście i skorzysta z szansy, by delektować się życiem?

Teatr Groteska/Kraków

„Ania z Zielonego Wzgórza”
8-10 października; 9 grudnia
Opowieść o potrzebie przyjaźni, ciepła i akceptacji. Na Zielone Wzgórze do domu Mateusza i Maryli Cuthbert przybywa jedenastoletnia Ania Shirley. Ania jest sierotą, wcześnie straciła rodziców, ale swoim pozytywnym nastawieniem do życia podbija serca wszystkich wokół. Szalone przygody rudowłosej Ani i jej przyjaciół odegrają aktorzy w żywym planie. Dowcipnym dialogom towarzyszą liczne piosenki, wykonane w niezwykle atrakcyjnej konwencji musicalu.

„Przygody Tomka Sawyera”
19-22 grudnia
Tomek Sawyer i Huckelberry Finn to dwóch nastoletnich przyjaciół. Jeden jest zwariowanym, niepokornym rozrabiaką, drugi – zmuszonym do samodzielności „dorosłym” dzieckiem. Obydwaj napędzani niebanalną wyobraźnią, co chwilę wpadają w coraz to większe tarapaty. Ale czy każdy z nas nie marzył kiedyś o tym, by stać się piratem, marynarzem czy też odkrywcą? A realizacja marzeń bardzo często wymaga poświęceń. Nawet, jeśli w grę wchodzi mroczna tajemnica. Choć akcja przedstawienia dzieje się w XIX-wiecznej Ameryce Północnej, jest ono w swojej wymowie jak najbardziej współczesne, a w bohaterach „Przygód Tomka Sawyera” bez trudu odnajdziemy siebie. W tym przedstawieniu czas się cudownie zatrzymał, dzieciństwo nigdy nie mija i każdy zostać może Kapitanem Parowca.

„Dwanaście prac Heraklesa”
14-16 stycznia
Herakles jest symbolem człowieka pracowitego, ale porywczego, cierpiącego przez własne występki, za które musi odpokutować, wykonując dwanaście nadludzkich prac. Autorzy przedstawienia oparli się na wersji mitu Jana Parandowskiego, wzbogaconej o obecność dwóch figur Cnoty (rozumianej jak dążenie do równowagi i moralności) i Rozkoszy (rozumianej jako folgowanie własnym zachciankom i instynktom), pomiędzy którymi rozdarty jest bohater. Spektakl rozgrywa się w czterech planach. Zobaczymy aktorów w żywym planie, aktorów w maskach, lalki i teatr cieni.

„Balladyna”
14 -15 października; 21 i 22 stycznia
Twórcom udało się w sposób mistrzowski pokazać dwupoziomowość utworu (świata ludzi  i świata elfów – rzeczywistości realnej i nadprzyrodzonej). To dzięki temu, że w większość postaci wcielają się lalki, animowane przez trojga aktorów. Nimfa Goplana miesza się w losy ubogich sióstr Balladyny i Aliny, kierując do ich domu księcia Kirkora. Ta z dziewcząt, która zbierze więcej malin ma zostać królową. Zaślepiająca żądza władzy i bogactwa, od zawsze kierujące światem, wreszcie zbrodnia i kara.

„Skąpiec”
5-6 października; 11 i 12 stycznia
Główny bohater Harpagon zaślepiony jest chorobliwą miłością do swojej wypełnionej pieniędzmi szkatułki i nie ma dla niego w życiu innych wartości. Wszędzie wietrzy podstęp, że ktoś chce go okraść. Otaczają go sami pochlebcy i fałszywi doradcy, którzy kpią z niego w żywe oczy. Skąpstwo Harpagona, a także nieproporcjonalne do wieku amory stają na drodze jego dzieci Elizy i Kleanta, którzy pragną szczęśliwych, dyktowanych sercem, a nie pieniędzmi związków małżeńskich. Nic więc dziwnego, że starają się oni pokrzyżować jego plany.

Teatr Wybrzeże/Gdańsk, Sopot

„Zaczarowana królewna”
15, 16, 18, 20 października; 20-22 listopada
Historia stara jak świat: Królewna kłuje się w palec wrzecionem. Dopełnia się klątwa złej wiedźmy. Królestwo pogrąża się w letargu, dwór zapada w sen, a zamkowe mury porastają gęste krzewy dzikich róż. Każdy, kto zbliży się do zamku ginie w niewyjaśnionych okolicznościach. Czy kiedyś w końcu zjawi się śmiałek zdolny oprzeć się czarom wiedźmy i pocałunkiem przerwie stuletni sen? Zło dołoży wszelkich starań, by zniweczyć wysiłki pretendentów do ręki królewny. A ma po temu bogate środki: dzikie bestie, leśne smoki, księżycowe krasnoludki. Zaklęty Kot i królewski sługa, Palipieca, nie odstąpią ni na krok bohatera o imieniu Staszek w jego trudach. Odwaga, spryt i wrażliwe serce będą im orężem. Droga śmiałka do upragnionego celu, jak to w bajkach bywa, będzie kręta i wyboista. Wieść będzie przez mroczne gęstwiny puszczy Huli Babuli, szemrane zaułki krakowskiego rynku, aż po odległe kratery srebrnego globu.

„Tajemnicza Irma Vep”
16-17 listopada
Mandacrest, siedziba angielskiego rodu Hillcrestów. Służba szykuje kolację, lady i lord prowadzą dystyngowaną rozmowę. Mroczne sekrety, tajemnice przeszłości, miłość, zbrodnia, śmierć, wilki, wilkołaki, cuda starożytnego Egiptu i tylko dwóch aktorów. Pełna absurdalnego humoru i niespodziewanych zwrotów akcji komedia Charlesa Ludlama powstała w latach 80. i natychmiast stała się prawdziwym przebojem teatrów off-broadwayowskich.

„Ruscy”
17-20 października; 30 listopada; 1 grudnia
To sztuka o Polakach, którzy nie z własnej woli i winy zostali skazani na rozłąkę z krajem, a z powodu swojej tożsamości narodowej byli prześladowani. Uwzględniając perspektywę historyczną autor przygląda się również losowi dzisiejszych polskich repatriantów, ich zmaganiom z własną tożsamością rozpiętą w dramatyczny sposób pomiędzy polską martyrologią a kulturową rosyjskością, na którą wyrokiem historii zostali skazani. A opowiadając o repatriantach, autor przygląda się również polskiemu losowi i zadaje pytania o prawo do bycia Polakiem na przekór historii.

Teatr Śląski im. Wyspiańskiego/Katowice

„Staś i zła noga”
16-17 października; 10 grudnia 
Staś przyjaźni się ze swoją Złą Nogą, ale mama powoli zaczyna się martwić, że ten nietypowy przyjaciel sprowadzi na jej syna nieszczęście. Chłopiec, choć nie traci dobrego humoru, zaczyna przynosić ze szkoły kiepskie oceny i powoli traci kolejnych znajomych. Mama również wydaje
się nie mieć szczególnego szczęścia do międzyludzkich relacji. Czy Zła Noga jest naprawdę taka zła? A może to tylko wymysł Stasia, który próbuje wymigać się od obowiązków i kar? To opowieść o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością.

Teatr Animacji/Poznań

„Odlot”
20 października
Nanji, a właściwie Fryderyk (a może jednak Nanji?) to młody bocian biały, który przez zrządzenie losu urodził się nie w Europie, a w Afryce. Jest jedynym białym dzieciakiem wśród afrykańskich czarnych bocianów i przez to wszędzie czuje się obco. Ma tylko jedną prawdziwą przyjaciółkę - zwariowaną Fantu, czarną bocianicę. Przy niej zapomina o smutkach, prześcigają się w zabawach i psotach. Jednak nadopiekuńcza mama i przepracowany tata Nanjiego boją się o bezpieczeństwo syna i w ramach kary za nierozsądne wybryki, zabraniają dzieciom się spotykać. Nanji i Fantu postanawiają więc uciec razem do Europy - wyśnionej ojczyzny Nanjiego, w której jego zdaniem wszystko jest lepsze. Ta długa i pełna przygód wędrówka bocianich dzieciaków pozwoli im spojrzeć na siebie i świat z innej perspektywy. Odkryją, że pięknie jest się różnić, że własnego miejsca nie trzeba szukać "gdzieś", lecz "przy kimś". Sztuka w mądry i lekki sposób opowiada o tolerancji, porusza problemy tożsamości narodowej, etnicznej, uwrażliwia na inność i udowadnia, że kolor skóry to tylko kolor skóry i nic więcej.

„Opowieści z niepamięci”
25 października
Prasłowiańska mitologia, wraz z niezwykłymi legendami i zamieszkującymi je magicznymi istotami powoli odchodzi w niepamięć. Twórcy "Opowieści z niepamięci" postanowili uchronić kilka z nich przed zapomnieniem. Na scenę wychodzą aktorzy, by, jak za dawnych czasów, powoli snuć opowieści o potężnych Płanetnikach, szalonych leśnych znachorkach Babach, przebiegłych i niebezpiecznych Jędzach, czy budzącym grozę, tajemniczym Bezkoście. Jednak już na początku legendy pojawia się Kłobuk, cichy, leśny duch, którego obecność zawsze zwiastuje nieszczęście. Od tego momentu wszystko idzie nie tak, legendy, zamiast pojawiać się w słowach i szeptach, ożywają. Aktorzy Teatru Animacji wraz z dziećmi na widowni muszą udobruchać Babę, nie dać się zwieść parszywej Jędzy, stoczyć bój z Bezkostem, a wszystko po to, by uratować Płanetnika, bez którego przestałaby istnieć nasza pogoda.

„Jungle people”
8 listopada
Sztuka jest współczesną, pełną gorzkiego humoru, wariacją na temat powieści Rudyarda Kiplinga "Księga dżungli". Jednak wszyscy znawcy tego dzieła mogą poczuć się mocno zdziwieni, bo to już nie jest ta sama dżungla. I Mowgli jest zupełnie nie ten sam. A jeśli komuś się wydaje, że dobrze pamięta panterę Bagheerę i niebezpiecznego Shere Khana, będzie musiał zweryfikować wspomnienia. Bohaterowie dramatu Mateusza Pakuły opuścili strony książki dawno temu – w epoce innych dylematów, pytań i potrzeb. W czasach innego Zła i innego Zwątpienia. Wkraczając w XXI wiek niosą ze sobą jedynie archetypy swoich postaci. Walczą jeszcze o poczucie sensu, o jakąś sprawczość, wiedzą jednak, że tu - i teraz - w erze absurdów i ekologicznych katastrof może to być walka przegrana. Patrząc ich oczami na nonsensy i okrucieństwa współczesności, sami możemy dostrzec, cośmy zrobili z tym pięknym światem przez ostatnie stulecie.

Teatr Polski/Wrocław

„Bracia Karamazow”
9-10 listopada
Spektakl jest wiernym odwzorowaniem powieści Fiodora Dostojewskiego.

Białostocki Teatr Lalek/Białystok

„Ony”
9-10 października
„Ony” to baśń poetycka, liryczna, choć nie pozbawiona humoru. Opowieść o życiu tytułowego Onego, którego poznajemy jako ośmiolatka, a rozstajemy się z nim u schyłku jego niezwykłego żywota. Pełna niespodziewanych zwrotów akcji, okraszona klimatyczną muzyką i scenografią to propozycja dla całej rodziny. Każdy, bez względu na wiek, odnajdzie w niej coś dla siebie – od zaskakujących przygód tytułowego bohatera, przez liczne zabawy słowem, aż po filozoficzną refleksję.

„Piękna i Bestia”
20-26 listopada
Był sobie Kupiec, imieniem Gwido. Miał trzy piękne córki. Pewnego razu Kupiec zmuszony był wyjechać. Niestety podróż okazała się wielce niebezpieczna – nieszczęsny Gwido ocalał wyłącznie dzięki gościnności pewnego niezwykłego Gospodarza, zwanego – z racji swego wyglądu jak i charakteru – Bestyją. Los chciał jednak, że Kupiec naraził się swemu wybawcy, przez co miał ponieść najcięższą karę, chyba że jego najmłodsza Córka zgodziłaby się przyjść do Bestyi za niego. To opowieść o miłości, oddaniu i dobru.

„Texas Jim”
28-30 listopada
Oto Miasteczko Bangtown, rządzone przez bezwzględnych Braci Brozerów. Samo południe. Pośrodku Miasteczka – Kain Brozer. Naprzeciw – Texas Jim. Ostatni prawy i uczciwy Kowboj na Dzikim Zachodzie. Pomiędzy – Bogu Ducha winni Mieszkańcy, Kto wygra? Kto zwycięży w tym pasjonującym pojedynku? Wspaniała scenografia, nietuzinkowe kostiumy i podsycająca westernowy klimat muzyka – to wszystko udowodni, że za sprawą magii teatru nawet tu, na wschodzie Polski, możemy poczuć prawdziwy Dziki Zachód.

Teatr Żeromskiego w Kielcach

„Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”
13 października; 9-11 listopada
Powieść Clive’a Staplesa Lewisa od ponad półwiecza jest jedną z najpoczytniejszych pozycji literatury dziecięcej. Na kanwie przypowieści o walce dobra ze złem obserwujemy proces przemiany i dojrzewania czwórki rodzeństwa, która za sprawą najmłodszej siostry trafia do fantastycznego świata skutej wiecznym mrozem krainy. Narnia, pełna niezwykłych stworzeń, zniewolona mocą Białej Czarownicy, łączy w sobie elementy mitologii, baśni i fantasy. Jest też wizją utraconej Arkadii, w której odzyskaniu pomoże dziecięcym bohaterom lew Aslan.

Teatr Polski/Bydgoszcz

„Balladyna. Wojna wewnętrzna”
24-30 października
„Moje smugłe łanie, czy mnie kochacie?”. Niech będzie artystką. W końcu szaleństwo i sztuka dobrze się parują. Dodajmy do tego ambicję, wizjonerstwo i szczególną wrażliwość na świat, a zobaczymy właśnie ją. Zagubioną, gdy brakuje jej narzędzi; bezsenną, gdy myśli o swoim celu. W końcu oszalałą, gdy zaczyna zauważać, że poza wizją jej świata jest coś jeszcze. Tylko, co to właściwie jest? Tu nie będzie mowy o malinach. Nie o trzech zbrodniach dokonanych przez kobietę. Ani o nieusuwalnej plamie krwi na czole tej samej kobiety. Nic, co wydaje się dobrze znane w tej balladzie, nie zajmie uwagi na dłużej. Już dość zazdrosnej siostry, wyrodnej córki, w końcu zbrodniarki. Dość żądnej władzy, chodzącej po trupach, mającej Boga za niebyt. Justyna Łagowska podejmuje się realizacji, mającego niemal dwieście lat, dramatu Juliusza Słowackiego w zupełnie nowej formie. Muzyczna konwencja spektaklu nadaje klasycznemu tekstowi niezwykłą dynamikę, a nielinearna narracja pozwala na dogłębną reinterpretację zdarzeń znad Gopła.

/aus/

Poszkole.pl na Facebooku! Dołącz teraz i bądź z nami na bieżąco!